hétfő, április 21

Válasz Csibének

Előbb a komment:

2 hete kézilabda mérkőzésen sérültem le...az orvosi és az MRI vizsgálatok alapján elülső keresztszalag szakadást diagnosztizáltak. Szalagpótló műtét előtt állok,ami május-június körül lesz esedékes. Nagyon sok mindent olvastam a neten az ilyen súlyos sérülésről, és mindenhol mást olvasok a felgyógyulás hosszaságáról.. Tényleg eltarthat fél évig is,hogy újra játszhassak??Mennyi ideig kell mankóznom és gyógytornára járnom?
Persze,gondolom minden az egyén állapotától függ,de úgy az átlagban,majd a műtét után az élsportolók mennyire lesznek "teljes értékű" sportolók?Vagy már nem lesz 100%-os állapotban sosem a térdem?
Elnézést,hogy egyszerre ennyi kérdést teszek fel,de nagyon félek a műtéttől,mert ez már nem az első lesz.Ugyanis ugyanez a térdem(jobb) már volt műtve részleges szakadással,csak most teljesen elszakadt...:(
A válaszokat/segítséget előre is nagyon szépen köszönöm!!!
A szokásos: még mindig nem vagyok orvos. Csak tapasztalatot írok, ezek nem orvosi tanácsok.

Fél év után ne számíts komoly játékra, csak enyhe edzésre. Versenyszerűen, teljes erőbedobással 9-12 hónap után játszhatsz! Persze vannak kivételek, de én félnék ennél hamarabb "beindulni". Emlékeztetlek, nekem most 6 és fél hónapos a térdem, mégsem mernék se focizni, se kézilabdázni, érzem, hogy még nagyon nincs minden rendben. Viszont a tánc erősíti a combizmot, ez nagyon jót tesz.

Gyógytorna: nekem fél év volt kötelezően, kb 3 hónapig hetente (és otthon szinte minden nap), utána kéthetente (de otthon szintén minden nap, ill konditeremmel váltogatva). Mankózás, ha jól sejtem, 6 hét, de nézd meg a blogom elejét ;)

100%-os állapot, ha visszajön (orvostól, műtéttől, a térded anatómiájától és a gyógytorna rendszerességétől is függ - talán utóbbi a legfontosabb), a netes infók szerint 12 hónap után jön vissza. Mondom, én majdnem 7 hónapos vagyok, és még recseg-ropog ill sokszor fáj. Viszont teljesen jól tudom használni, tánchoz már tökéletes, és egyre csak javul.

Remélem segítettem, bocsánat, hogy nem voltam túl bíztató. (Én is kicsit morcos vagyok, hogy az elején fél évet mondtak/olvastam teljes gyógyulásra, és utólag derült ki, hogy az a fél év inkább 9-12 hónap...)

5 megjegyzés:

Csibe írta...

Köszönöm szépen a segítséget!!!
Kicsit tényleg elkeseredtem,hogy 1 év múlva leszek rendben...De nem baj állok elébe a műtétnek,a fájdalmaknak,a gyógytornának!!A fő,hogy végre rendbe jöjjön a térdem!!
Köszönök mindent!!
Jobbulást mindenkinek és minden jót neked is!!!Jó táncolgatást!:) Bár már én is táncolhatnék...:(

Üdv: Csibe

Csibe írta...

Köszönöm szépen a segítséget!!!
Kicsit tényleg elkeseredtem,hogy 1 év múlva leszek rendben...De nem baj állok elébe a műtétnek,a fájdalmaknak,a gyógytornának!!A fő,hogy végre rendbe jöjjön a térdem!!
Köszönök mindent!!
Jobbulást mindenkinek és minden jót neked is!!!Jó táncolgatást!:) Bár már én is táncolhatnék...:(

Üdv: Csibe

Névtelen írta...

Üdvözletem!

Először is szeretnék köszönetet mondani a blogodért, sokat segített. Ha megengeded, a műtét előtt levőknek leírom az én történetem is, mert kicsit más, és úgysem tudok olyan profi blogot írni, mint a tied:), plusz hátha segít valakinek.
Engem is Tatán műtöttek elülső keresztszalagszakadással+porc mikrofraktúra. A technika: 1db titáncsavar+1db (3évalatt)felszívódó csavar közé tett 4szerezett hamstring ín. Akit az én a tiédhez hasonlóan szintén profi sebészem műt (K), annak nem kell semmikor térdrögzítő, nem is tudom hogy néz ki. Pontosan 1 hónapja volt a műtét, varratszedés 2 hétre, és 2 hete tornáztatom otthon minden nap. Ma volt a 3. alkalom a gyógytornásznál, mától mankó nélkül élhetek:) Ha "csak" keresztszalag-szakadásom lett volna, és a porchoz nem nyúlnak, akkor csak 3 hét mankózás kellene. A gyógytona kemény, de hála neki ma már szinte fájdalom nélkül tudok lassan sétálni, lépcsőzőgépezni, szobakbiciklizni 10 percet, és kuplungolni az autóban. Hajlításban 135 foknál járok. A gyógytornásznál van egy "3 hónapos" fickó, aki már passzolgatja a labdát otthon a gyerekeivel, és tud pár percet kocogni is, és sík terepen kerékpározik. Remélem én is fogok:) Szóval még egyszer köszönöm Neked a sok infót, a többieknek meg azt üzenem, ne féljenek belevágni, csak utána keményen kell edzeni minden nap több órát, de megéri!

Endre

Névtelen írta...

szia
olvastam énis amiket írtál nagyon sokat segített.
nekem részleges elülső keresztszalag szakadásom van (1/3 rész szakadt le a femurról)
artroszkópiával nézték meg , a Doki azt mondta ezzel nem kell semmit csinálni gyógytornászhoz kell járni.
Kattog nagyon a térdem (ez normális???) , amúgy tudok normálisan járni, máj 20-án volt a tükrözés.
Csak ez a kattogás zavar nagyon elmúlik ez valamikor?
Focizom + játékvezetősködöm.
A focit abbahagyom ha rendbe jönnék, de játékot szeretnék mégvezetni. Ott is elég sokat kellene futni, van rá esély hogy a térdem rendbe jön? és mennyi idő múlva?

Névtelen írta...

Üdvözletem!

Egyszer már írtam május 19-én, és egy kis lelket szeretnék önteni azokba, akik műtét előtt állnak, mert én kicsit féltem az acl-pótlástól, és gyorsabb a rehab, mint gondoltam, annak ellenére, hogy az amúgy is vékony, sportosan szálkás lábamon a sérülés és a műtét után alig maradt izom (-5 cm combker). Most a műtéttől számítva 7 és fél hetes a lábam, 3 centi izom visszajött a combom kerületére, és a gyógytornászom a héten engedélyezte a földúton/ösvényen való kocogást és a kerékpározást, ezeket most még kb napi 15-30 percen keresztül jóleső erőltetéssel és nagy örömmel űzöm is.:)A fájdalom nem jelentős. Hozzá kell tennem, hogy napi minimum 2 óra igen kemény gyógytorna +napi 1 óra nyújtás +napi sok porctorna van az elmúlt másfél hónap mögött, ez a gyorsított rehab. Pihenőnapot nem engedélyeztem magamnak. Szerintem akkor vágjatok bele a műtétbe, amikor kész vagytok hónapokon át utána keményen edzeni, mert sajnos ez nem olyan, mint egy vakbélműtét, hogy pihenünk és megerősödünk..:( Viszont pl a kocogás/bringázás utána csodás lesz, és hihetetlenül jólesik sportoltatni és megbecsülni a műtét és az edzések által "meggyötört" lábat. A tatai szobatársam is kb ugyanitt tart a rehabbal, neki is "kedvesen kíméletlen" a gyógytornásza :), ezen múlik minden. Ha valakinek kérdése van, szívesen segítek emailben, de nem vagyok orvos, csak a tapasztalataimat tudom megosztani.
zermatt (kukac) tvn.hu

Jobbulást mindenkinek!