kedd, október 9

Október 8, hétfő: első hét vége

Otthoni feladat: lábam emelgetése nyújtva, combizom feszítés-elengedés sorozatban. Jó vicc, lévén csütörtökig óriási erőfeszítés árán sikerült egyáltalán felemelni a lábamat az ágyról. Igaz, ha egyszer már megemelkedett, akkor már tudtam emelgetni.

Ami kicsit megijesztett, hogy nem bírtam a combizmomat befeszíteni, mielőtt a teljes feszességet elérte volna, nagyon elkezdett fájni - amire a testem gondolom automatikusan elengedte. Így annyit tudtam tenni, hogy csak fájdalomhatárig feszítettem be, és azzal az erővel próbáltam emelni - több-kevesebb sikerrel.

Gyorsan összefoglalva a változásokat:
  • okt 3, szerda: reggel Dr HI jön 5.30-ra, átköti a lábam - szépen javul. 8-kor hazamenetel, autóban minden kis rázás fájdalmas, de már sokkal kevésbé, mint előző nap
  • okt 4, csütörtök: először alszom ki magam rendesen, bár még mindig csak a jobb oldalra fordulás a kényelmes. Első zuhany (persze a rögzítőben lévő lábam műanyag csőben és kádból kilógatva); már igazán rám fért. Még egy vizit Dr. HI-nél a rendelőben; lábamra már nem tesz fáslit; a térdem "szuper", viszont nem nyúlik eléggé. A merev asztalon egymás mellé helyezve kinyújtott lábaimat, tenyerével simán be tudott nyúlni a jobb térdhajlat alá, míg a bal teljesen leért az asztalra.
  • okt 5, péntek: könnyebben emelem a lábam, könnyebben kelek fel az ágyból is.
  • okt 6, szombat: 3x10 nyújtott lábemelés
  • okt 7, vasárnap: könnyebb a mankózás, napról napra jobb a térdem
  • okt 8, hétfő: már hasra tudok fordulni, nyújtva a műtött lábat!

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hello! Engem március 7.én fognak műteni, szintén a térdszalagom miatt... eléggé megnyugtatott a történeted, bár ugyanakkor meg is ijjesztett... de akkor végülis túl lehet élni, pár nap után szemetes zacsiban fürödni is lehet...:) a fájdalmakkal meg majd lesz valami, én sem vagyok a fájdalomcsillapítók mellett... Neked nem kellett járnod gyógytornára? Engem még ezzel is riogatnak a hat hét pihentetés mellett... öszvissz 10 hét kell, h rendbejöjjön teljesen a térdem, ezt mondták... neked mennyi időbe telt? Üdv, lia (lius172005@yahoo.com)

ritch írta...

E-mailben már írtam részletesen, itt csak röviden: nem, nem, nem. Gyógytornát tessék nagyon szorgalmasan csinálni, legalább annyira fontos a gyógyuláshoz, mint a műtét!!!

Nekem kb egy-másfél év volt, mire a kisebb frontérzékenységek is elmúltak és teljesen magabiztosan használtam a térdem. Persze fájdalommentesen futni már tudtam fél évé után is, de éreztem, hogy még rakódnak helyre a dolgok.

Még rosszabbat mondok: egy szalagszakadás után kb életed végéig fontos, hogy edzd a combodat -- mivel a szakadt ideg miatt a gerinc-reflexek nem erősítik automatikusan. Viszont ez egy jó motiváció, hogy eljárj az edzőterembe :)

Névtelen írta...

Kedves Ritch!

"Még rosszabbat mondok: egy szalagszakadás után kb életed végéig fontos, hogy edzd a combodat -- mivel a szakadt ideg miatt a gerinc-reflexek nem erősítik automatikusan. Viszont ez egy jó motiváció, hogy eljárj az edzőterembe :)"

Ezt hogy érted? Szakadt ideg? A szalagra gondolsz? Én úgy tudtam, hogy fél év a teljes csonton belüli szakasz becsontosodása és a szalagként funkcionáló rész pedig eddigre veszi fel teljesen a funkcióját, a beültetett ín először "elveszti a korábbi funkciót, mondhatni leépül" majd "újratöltődik", regenerálódik és felveszi fél év után az új funkciót. Mely ideget nem erősítik a gerinc-reflexek?

Köszi!
M.

ritch írta...

Szia M,

a keresztszalag feszülése - lazulása is idegpályákon keresztül küld ingereket az agynak/gerincnek. Ha elszakad (és felszívódik) a keresztszalagod, akkor ez egyértelműen megszűnik. Sőt, a beültetett pótszalag nem fog már ingereket küldeni, csak strukturálisan stabilizál.

De legjobb, ha szakembert kérdezel meg erről, sokkal jobban fog tudni válaszolni.

Üdv,
Ritch